۶ توصیه کلیدی برای شستشوی بهتر ممبران RO در CIP

۱. تعویض کارتریج فیلتر برای شستشوی بهتر ممبران اسمز معکوس

اگر طراح سیستم RO از فیلتر کارتریج ۱۰ میکرون یا ۵ میکرون استفاده کرده، و مشاهده می‌کنید که در حین عملیات CIP کدورت محلول به شدت بالا می‌رود، می‌توانید برای عملکرد بهتر آن را با فیلتر کارتریج ۱ میکرون تعویض کنید. این کار از انتقال مجدد رسوبات به درون سیستم جلوگیری می‌کند.

۲. پس از هر مرحله تمیزکاری ممبران فیلتر کارتریج را تعویض کنید

این کار برای سیستم‌هایی که از محلول‌های مختلف برای تمیزکاری آن‌ها استفاده می‌شود ضروری است. بطور مثال اگر برای تمیزکاری از شوینده قلیایی استفاده می‌کنید، بعد از اتمام کار با این شوینده فیلتر را تعویض کنید و بعد شوینده اسیدی را وارد سیستم کنید. حتی شاید لازم باشد در هر کدام از مراحل شستشوی اسیدی یا قلیایی نیز فیلتر را عوض کنید. تمام اینها بستگی به شدت گرفتگی سیستم‌ شما دارد. ولی نتیجه آن شستشوی بهتر ممبران RO سیستم شما خواهد بود. پس در این مورد اصلا خساست نداشته باشید.

۳. افزایش زمان خیساندن یا soaking در عملیات CIP

مرحله خیساندن یا سوکینگ یکی از مهمترین بخش‌های عملیات احیای ممبران از طریق روش CIP است. پس اگر تشخیص دادید که گرفتگی شدیدی روی ممبران‌ها وجود دارد برای شستشوی بهتر این مرحله را به جای ۳۰ دقیقه می‌توانید تا ۲۴ ساعت هم افزایش دهید، و بعد از آن مرحله سیرکولاسیون را انجام دهید.

۴. تنظیم دمای محلول تمیز کاری ممبران

اگر بنا باشد که دمای محلول CIP را بالا ببرید توجه داشته باشید که حد ماکزیمم دمای مجاز ممبران چقدر است، و دقت کنید که دمای محلول ۲ تا ۳ درجه کمتر از آن تنظیم شده باشد. چون در حین فرآیند شستشو دمای محلول احتمال دارد که افزایش یابد و این ممکن است باعث آسیب جدی به ممبران شود.

۵. تولید کف زیاد در مرحله شستشوی قلیایی

در مرحله شستشو توسط محلول قلیایی هرچه کف بیشتری تولید شود نشان دهنده عملکرد بهتر و شستشوی بهتر ممبران RO است. چون تولید کف نشان دهنده واکنش بین محلول CIP و کثیفی‌های روی ممبران است. پس اصلا نگران نباشید چون این نشان دهنده عملکرد درست و مناسب محلول قلیایی شماست.

۶. ارزیابی CIP

برای ارزیابی عملیات CIP و اطمینان از پاک شدن کثیفی‌های روی ممبران اسمز معکوس می‌توانید از پارامتر SDI استفاده کنید. با مشاهده رنگ کاغذ و عدد SDI می‌توانید متوجه نوع گرفتگی و کیفیت تمیزکاری شوید.

دوره آموزشی عملیات CIP ممبران RO

یک بهره بردار حرفه‌ای ضروریست با روش های روز دنیا آشنایی داشته باشد تا بتواند طول عمر ممبران های RO را افزایش دهد. آیا می دانستید علاوه بر روش های سنتی و معمول تمیزکاری (CIP)، امروزه روش‌های جدیدی نیز ابداع شده که توانسته کمک شایانی در رفع گرفتگی ها کند. جالب است که این روش‌ها بازده بسیار بالاتری دارند، و استفاده از مواد شیمیایی به حداقل رسیده است. چرا شما از این روش‌ها استفاده نکنید؟! پس با شرکت در این دوره بهترین و جدیدترین روش‌ها را یاد بگیرید.

This post was published on آبان ۴, ۱۳۹۹

Related Post